Efterfesten

Faldt for nylig over Morten Wammens bog Efterfesten fra 2003, der handler om – mere eller mindre dokumentarisk – det Københavnske natteliv og med fokus på jetsetterne og wannabee’sne, som der i virkeligheden ikke er så stor forskel på.

Bogen vil meget gerne sige noget om en tid og dens værdier eller mangel på samme og om hvordan den glitrede overflade i virkeligheden blot dækker over en råddent ingenting. Den er hurtig og let læst og lige så hurtigt glemt igen. Det hurtige og ekstravagante sprog bliver i trættende i længden, men i rækken af enkelt episoder, som bogen i virkeligheden er bygget op omkring, er der dog sjove og rammende passager, som de to nedenstående.

“Han vasker penge ved at få wannabe’s til at skrive sig på lister, stå i kø, booke bord og betale overpris for at være VIP’s for en aften og glo på narcissistiske has-beens mens et billigt anlæg spiller MTV-hits så højt, at ingenkan føre en samtale og eneste refugium er baren. Mander, der indførte ord som extravaganza, power-guestlist og dress code til regnearksfester går rundt og dunker folk i ryggenog taler om ingenting. Han er som sædvanlig flankeret af et par indavlede arvinger og en golden retriever-lignende PR-narrefisse, der har set bedre dage. Alle er så usikre, at de er nød til at brande sig under eventkongens vinger for at turde være til stede.”

“Jeg står nu i kø med folk fra en mailingliste af særlig farlig karakter bestående af frisører, der imiterer modeller,; DJøs der lader som om de laver de hits, de spiller,; fotografer, der lader som om de ikke er voyeurs; pushere, der lader som om de er bagmænd; bagmænd, der lader som om de er forretningsmænd; forretningsmænd, der lader som om de er kunstnere,; kunstnere, der lader som om de ikke er på overførsel; libertinere, der lader som om de ikke har herpes; clubkids, der lader som om de ikke er narkomaner,; lønslaver, der lader som om de er chefer; reklamefolk, der lader som om det går ufatteligt godt; herremodeller, der lader som om de er dybe; modefolk, der lader som om de laver kultur; sælgere, der lader som om de ikke er vampyrer; golddiggere, der simulerer bløde værdier og gnubber sig op ad småkendte, der er ude og brande sig selv for et par minutter mere i spotten.”

This entry was posted in Ikke kategoriseret and tagged , . Bookmark the permalink.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>